Mål- og indholdsbeskrivelse

For SFO’en

0. - 4. klasse samt førskole for 5-årige fra 1. maj

Holstebro kommunes Børne- og Ungepolitik består af 6 temaer, som på hver sin måde er en del af SFO´ens dagligdag.

Læs Holstebro Kommunes Børne- og Ungepolitik 

Tryghed er et vigtigt nøgleord, når vi snakker om børns udvikling og læring. Som Landsbyordning har vi nogle fantastiske muligheder for at børnene i trygge og kendte rammer kan udvikle sig og danne relationer på tværs af alder. Desuden arbejdes der, som et lokalt mål på at arrangere aktiviteter på tværs af vuggestue, børnehave, SFO og skole. Det kan både være aktiviteter, hvor børnene samarbejder på tværs, eller aktiviteter der har som formål at underholde en anden børnegruppe. SFO-personalet har timer i skolen, som giver mulighed for at skabe sammenhæng i barnets hverdag, sikre den tætte relation til hvert enkelt barn og sikre en tryg overgang. 

De 6 temaer i Børne- og Ungepolitikken indgår alle i det pædagogiske arbejde i SFO’en, hvilket vi også kommer mere ind på senere.
 

Vemb skole er en Pals skole, og vi anvender også PALS-metoden i SFO’en.  

I SFO’en lægger vi stor vægt på den daglige kontakt med forældrene, når de afleverer og henter deres børn.

Forældrene holdes orienteret om, hvad der sker i SFO’en på Aula gemme vores aktivitetsplan. Desuden lægges der løbende billeder fra børnenes hverdag ind på vores facebook side og på Aula.

Vi samarbejder med forældrene i forbindelse med BMGP,
halloweenfest for børnene, arbejdsfredag, ture ud af huset, aftenarrangementer mm. Derudover inddrager vi gerne forældrene i aktiviteter i SFO’en i det omfang det er muligt. Hver december inviterer vi alle bedsteforældre til juleklip.

I dagligdagen forsøger vi at tage hensyn til forældrenes ressourcer, og giver ekstra hjælp og omsorg til de børn, som har brug for det.

Forældrene er bekendt med, at der er et tværfagligt samarbejde mellem SFO og skole samt børnehave og SFO.

Vi sender dagligt børn hjem med bussen og til fritidsaktiviteter efter aftale med forældrene. Dette klares ved hjælp af Aulas komme/gå system. 

I forbindelse med førskolens start 1. maj modtager vi overgangsdokumenter på hvert barn, og der tilbydes e mundtlig overgangsamtale med de forældre, hvor der er et behov yderligere uddybning i forbindelse med overgangen fra dagtilbud til førskole.
Alle forældre inviteres til et fyraftensmøde inden opstart, hvor de møder personalet, ser klasselokalet, får viden om dagligdagen og dagsstrukturen for førskolen.

Det pædagogiske personale fra SFO´en deltager på til forældremøderne i august/september.

Vi har ikke lektiehjælp i sfo’en

Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og tilpasser vores pædagogik til barnets behov - ligesom vi hjælper med praktiske ting og ekstra omsorg, hvis der er behov for det.
Vi hjælper børnene med at få opbygget bæredygtige legerelationer og venskaber på tværs af alder og køn. 
Vi lærer børnene om regler og struktur i forbindelse med leg og spil.

Der er et tæt samarbejde med skolen omkring børn med særlige behov, så vi arbejder samme vej. 

Vi øger i perioder opmærksomheden i forhold til det enkelte barn, hvor vi har fokus på den positive kontakt.

Vi har et tæt samarbejde med forældrene omkring de tiltag, der sættes i gang omkring barnet. Vi samarbejder desuden med interne og eksterne samarbejdspartnere som fx ressourcepædagog, psykolog, inklusionsvejleder, deltagelsesvejleder, AKT-vejleder og ledelsen.

Vi anvender KRAP som en metode til at arbejde med barnets ressourcer.

SFO’en er indrettet så der er gode muligheder for fysisk aktivitet. Vi har bl.a. puderum, multibane, fællesrum, hallen samt gode udearealer. Derudover har vi anlægget lige i baghaven med uanede muligheder.

Udendørs er der gode muligheder for at spille div. boldspil, køre på cykler, mooncar, banan cykler osv., lege fælleslege, lege i vores store sandkasse, lege på legepladsen og meget mere.

I dagligdagen har børnene frit valg mellem en bred vifte af tilbud og muligheder. Vi forsøger at planlægge aktiviteter, der fanger børnene i forhold til det der interesserer eller ”hitter”.

I samtale med børnene evalueres og inviteres de til at komme med ideer og forslag til aktiviteter. Vi giver desuden børnene medindflydelse på deres hverdag i SFO’en i det omfang det er muligt - ligesom de er medbestemmende, når vi køber nyt legetøj. Dette understøtter vi bl.a. ved at afholde børnemøder.

Der arbejdes på at lave faste aftaler i forhold til at lave aktiviteter på tværs af børnehave og SFO

Vores kommende førskolebørn besøger SFO’en flere gange inden de starter. Dette starter omkring 1. januar og er ca. en gang i uge.

Vi afholder forældremøde inden de kommende skolebørn starter i førskole og SFO.

Inden start er der desuden overleveringssamtaler på de børn med særlige udfordringer, hvor både børnehave, SFO og forældre deltager.

SFO-personalet er løbende med i børnehaven i løbet af året, så de allerede har skabt relationer til de kommende førskolebørn, når de starter til maj. Det er et godt samarbejde mellem SFO- og børnehave personale ift at varetage førskolegruppen, så det gode arbejde og den vigtige viden fra børnehaven ikke går tabt.

Der er øget fokus på en god start på dagen samt at der etableres et tæt forældresamarbejde.
Vi er desuden ekstra opmærksomme på om de yngste børn får spist deres eftermiddagsmad, når SFO’en starter

Mål- og indholdsbeskrivelsen opdateres hvert år inden d. 1. august

Revideret september 2025